شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی موجودی وجود داردکه هر چه از وی بخواهی درست برعکس آن‌را انجام می‌دهد و دست‌آخر همین اخلاق ناپسند، موجب مرگ وی می‌شود.

حال حکایت برخی که چه عرض کنیم، بسیاری از راننده‌هایی است که عادت دارند به فراخور مصلحت، خلاف توصیه‌ها و علائم‌راهنمایی و رانندگی عمل کنند. شاید چنانچه تابلویی هم با عنوان « به دره نزدیک می‌شوید» در میان علائم‌ و تابلو‌های رانندگی وجود داشت تا به حال آمار کشته‌های سوانح رانندگی چندین برابر شده بود.

چنانچه تصور می‌کنید در نگاشتن این مطلب به اصطلاح مته به خشخاش گذاشته شده است، می‌توانید در جاده‌های باریکی مانند جاده چالوس به میزان‌سبقت روی خط ممتد، تجاوز از سرعت مجاز و مندرج روی تابلو‌ها و ورود به محدوده‌های ورود ممنوع توسط بسیاری از راننده‌ها بیش از پیش توجه کنید.

مکاتبه با یک دزد

معلوم نیست چرا برخی تصور می‌کنند فقط سطح شیب‌دار تردمیل و دوچرخه‌های ثابت باشگاه،‌ کالری می‌سوزاند و بس. این افراد با همین استدلال حدود نیم‌ساعت در کوچه‌ پس‌کوچه‌های اطراف محل کار و زندگی برای پیدا‌کردن جای پارک دور می‌زنند، حال آنکه با کمی پیاده‌روی می‌توان خودرو را در جایی دور‌تر پارک کرد.

علاوه بر این می‌توان خودرو را در محل مناسبی پارک کرد تا به این وسیله همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید دیگر نیازی به مکاتبه با دزد هم برای در امان ماندن از سرقت نباشد؛ زیرا خودرو در جایی در معرض دید پارک شده و احتمال نزدیک شدن دزد به آن کاهش می‌یابد. البته پارک خودرو در محل امن دلیل نمی‌شود که وسایل باارزش را در خودرو بگذاریم و بعد آن‌را ترک کنیم.

روشنایی در روشنایی

روشنایی مناسب کوچه‌ها و محله‌ها در هنگام شب امنیت اهالی را بالاتر می‌برد. گاهی شهروندان دلیل اصلی بروز حادثه‌ای را سوت و کور بودن منطقه در آن زمان اعلام کرده‌اند. درست است که این روز‌ها کمتر منطقه‌ای دیده می‌شود که تیرهای روشنایی برق نداشته باشد اما گاهی روشنایی نابهنگام آنها در طول شبانه‌روز باعث هدر رفتن انرژی برق می‌شود؛

چراغ‌هایی که در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها در تمام طول روز روشن هستند و شاید باعث تاریک‌شدن کوچه‌ها و محله‌های دیگر شوند. به‌نظر می‌رسد بابا‌برقی باید سری هم به اداره برق بعضی منطقه‌ها بزند و آنها را دعوت به استفاده یا بازرسی فتوسل‌ها یا هر وسیله خودکار دیگر موثر در روشنایی بهنگام لامپ‌ها کند تا اینگونه شاهد روشن بودن‌شان در روشنایی روز نباشیم.

توقف در دور برگردان

دیگر کجا را می‌شود پیدا کرد که بعضی از مسافربرهای داخل شهری برای سوار و پیاده کردن مسافرها توقف نکنند؟ البته منظور از مسافربرها تاکسی‌ها و ون‌ها نیستند زیرا در بیشتر موارد تاکسی‌ها و ون‌ها برای سوار‌کردن مسافر در سر خط خود توقف می‌کنند. با این وصف اگر قصد عبور از دوربرگردان‌های بزرگراه و خیابان‌های شهری را دارید خود را برای یک ترمز اساسی آماده کنید.

بعضی از رانندگان به‌محض اینکه چشمشان به یک مسافر می‌خورد دوربرگردان را محل مناسبی برای سوار کردن او می‌بینند. این در حالی است‌که خودروهای دیگر برای عبور از کنار آنها دچار مشکل شده و باید شعاع دور زدن خود را افزایش دهند و بدین ترتیب احتمال خطر تصادف  در خط کناری بزرگراه را بالا می‌برند.

اگر این راننده‌ها به‌همین ترتیب ادامه دهند شاید علاوه بر دوربرگردان‌ها، تقاطع غیرهمسطح بزرگراه‌ها را هم سر خط خود به‌حساب بیاورند. به هر حال چنانچه برخورد با چنین تخلفاتی بیش از پیش تشدید شود، شاید دیگر شاهد آن نباشیم.

کد خبر 110017

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز